top of page

Koronawirus kontra branża kosmetyczna



„Covid-19” to bez wątpienia słowo roku 2020. Koronawirus, pandemia, to sformułowania, które najczęściej były "googlowane", wymawiane oraz powtarzane przez media. Poprzedni rok sprawił, że standardowe pytania o pogodę i plany wakacyjne, zamieniły się w pytania o zdrowie oraz panujące restrykcje.


Początek 2021 roku dał nam światełko w tunelu, w postaci szczepionki. Cały świat wstrzymał oddech, z nadzieją na jak najszybszy powrót do normalności. Jednak wszyscy jesteśmy świadomi, że pojawienie się pandemii, zdołało już wiele zmienić, a jej długofalowe skutki będą odczuwalne jeszcze przez lata. Pojawienie się nowej odmiany wirusa, bez wątpienia ma wpływ na gospodarkę w skali globalnej, ale i na nasze przyzwyczajenia, samopoczucie i podejście do życia.

Zmiany spowodowane Covid-19 obserwujemy każdego dnia. Wiele osób cały czas pracuje w trybie home-office, w dalszym ciągu nie mamy dostępu do rozrywek w większym gronie. Dystans społeczny i ogólne napięcia, spowodowały, że coraz więcej osób odczuwa lęk, stres oraz znużenie, co niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Ta zaskakująca dla wszystkich sytuacja przyniosła jednak i dobre zmiany. Mamy więcej czasu na przebywanie z rodziną, nasze tempo życia pod wieloma względami zwolniło. Wiele osób zaangażowało się w działalność dobroczynną, a poczucie empatii w stosunku do osób potrzebujących zyskało na sile.


 

Branża chemiczna biorąc pod uwagę ostatnie 11 miesięcy, poradziła sobie całkiem nieźle. Według Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego sytuacja powoli się stabilizuje, a wyniki pod koniec 2020 roku są w wielu przypadkach zadowalające. Głównie jest to zasługa zwiększonej produkcji środków myjących, dezynfekujących i czyszczących. Konsumenci, zaczęli również zwracać uwagę na ich jakość biorąc pod uwagę między innymi dodatki takie jak: emolienty, substancje nawilżające czy zapach. Chcesz dowiedzieć się o najnowszych regulacjach dla środków dezynfekujących - zajrzyj tutaj.





Dodatkowo częste mycie i dezynfekcja sprawiły, że pojawił się kolejny problem - wzmożona wrażliwość skóry dłoni. Etanol może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu bariery naskórkowej, a częste stosowanie produktów na bazie środków powierzchniowo czynnych, zaburza gospodarkę lipidową naskórka. Tym samym zaczęto stawiać na wzmożoną pielęgnację dłoni. Przede wszystkim w postaci kremów czy masek.


Dodatkowo częste mycie i dezynfekcja sprawiły, że pojawił się kolejny problem - wzmożona wrażliwość skóry dłoni. Etanol może powodować zaburzenia w funkcjonowaniu bariery naskórkowej, a częste stosowanie produktów na bazie środków powierzchniowo czynnych, zaburza gospodarkę lipidową naskórka. Tym samym zaczęto stawiać na wzmożoną pielęgnację dłoni. Przede wszystkim w postaci kremów czy masek.


Deklaracje takie jak „antybakteryjne” stały się najbardziej poszukiwane i to nie tylko w stosunku do produktów czyszczących, ale i produktów pielęgnacyjnych. Powstało wiele nowych kremów, masek, balsamów, które bazowały na przeciwdziałaniu aktywności drobnoustrojów. Inny aspekt to właściwości probiotyczne, kojarzące się ze wzmożoną odpornością, które również często były poszukiwane. Pod względem opakowań zaczęto stawiać na jednorazowe formy idące w zgodzie z powstałym nurtem „touchless". Trend mający na celu ograniczenie nadmiernego dotykania tych samych miejsc.



Noszenie maseczek ochronnych stało się jednym ze sposobów walki z pandemią. Ochrona nosa i ust zaczęła nam towarzyszyć przez większą część dnia. Nadało to początek nowemu zjawisku - maskne, czyli trądzik spowodowany długotrwałym noszeniem maseczki (zajrzyj do naszego postu). Konieczność zakrywania części twarzy spowodowało mniejsze zainteresowanie kosmetykami kolorowymi, w szczególności szminkami czy błyszczykami. Dla równowagi zanotowano wzrost zainteresowania produktami do dekoracji oczu. W 2020 roku branża kosmetyków kolorowych liczyła na tak zwany "efekt szminki". W czasach głębokiego kryzysu duża część kobiet nie mogła sobie pozwolić na wyższe formy luksusu, jednak czerwona szminka, stała się symbolem piękna i niezależności, na który można było sobie pozwolić. W czasie pandemii ze względu na obowiązek zakrywania nosa i ust, zaczęto się zastanawiać, czy 2020 będzie rokiem, w którym będziemy mogli mówić o „efekcie mascary”?


Z powodu nadmiaru wolnego czasu rozrywka przeniosła się w dużej części do świata wirtualnego. I tutaj powrócono do produktów ochronnych przed światłem Blue Light - niebieskiej frakcji światła widzialnego, emitowanego w dużej części przez urządzenia elektryczne, a mające niekorzystny wpływ na naszą skórę.

Brak wielu form spędzania wolnego czasu spowodował, że to właśnie kosmetyki zaczęły stanowić formę rozrywki. W tym czasie wzrosło zainteresowanie produktami DIY, a w czasach gdy gabinety kosmetyczne były zamknięte postanowiono spa przenieść do domów. Popularność zyskały produkty typu leave-on, takie jak maski do twarzy, dłoni, czy maseczki do włosów.


Co dalej...


Pandemia COVID-19 bez wątpienia sprawiła, że środki dezynfekcyjne na stałe już wpiszą się w nasza codzienną pielęgnację. Jednocześnie zaczęliśmy zwracać uwagę na jakość środków myjących czy odkażających, wybierając głównie te o mniejszym potencjale drażniącym. Towarzysząca nam niepewność pod względem gospodarczym sprawiła, że nasze zakupy stały się bardziej przemyślane. Jako konsumenci stawiamy teraz przede wszystkim na sprawdzone surowce, liczy się dla nas efektywność oraz wielozadaniowość. Nadal poszukujemy naturalnych surowców. Nowy trend łączący te wszystkie aspekty to "clean beauty" - produkty o prostym, klarownym składzie, nie wpływające niekorzystnie na środowisko. Na pewno podczas pandemii spadło zainteresowanie produktami typu make-up, produktami do opalania, ze względu na mniejszą ilość wyjazdów, a także perfumami, co prawdopodobnie jest wynikiem wzmożonego dystansu społecznego.


Covid-19 wpłynął też na nasz sposób robienia zakupów. Cały handel przeniósł się do świata wirtualnego, a producenci zaczęli modernizować swoje kanały dystrybucji. Ucierpiały przez to sklepy stacjonarne, natomiast wszelkie drogerie na międzynarodowych lotniskach praktycznie przestały funkcjonować.


Aktualnie cała branża wyhamowała, a wszyscy zastanawiają się co dalej i w którym kierunku iść.....


Gdzie dokładnie pójdziemy, pokaże czas :)





IMG_20190815_180154.jpg
IMG_0826.JPG

Cieszymy się, że do nas zajrzałeś!

Kosmos W Słoiczku powstał, aby odkryć przed Wami kosmetyczne tajemnice i przybliżyć tajniki branży chemicznej.

Z bólem serca patrzymy na propagowanie nierzetelnych informacji o surowcach czy gotowych produktach.

Naszą ideą jest kompetentne propagowanie wiedzy w przystępny sposób. 

 

Zachęcamy do odkrycia naszego „kosmicznego” świata ! :)

Bądź z nami na bieżąco

Dziękujemy

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
bottom of page