top of page

Nowe wytyczne dla żeli antybakteryjnych

Wraz z wybuchem pandemii pojawił się istny wysyp żeli wodno-alkoholowych, podczas pierwszej fali, zużycie tych produktów wzrosło o ponad 100% (obecnie mamy kompletnie odwrotny trend, co najmniej jak by wirus był w odwrocie…. ;)) Środki te zaczęły być masowo produkowane przez polskich producentów. Konsekwencji nie trzeba było długo szukać. Już w marcu dla całej branży chemicznej etanol, izopropanol (podstawowe składniki o działaniu odkażającym), jak i zagęstniki do form żelowych takie jak karbomery lub akrylany, stały się surowcami na wagę złota. Mocno ograniczona dostępność tych produktów, z powodu wzmożonego popytu, zaczęła iść w parze z drastycznymi podwyżkami cen. Problem stał się na tyle poważny, że część producentów zwróciła się o pomoc do rządu w kwestii dostaw alkoholu, do produkcji środków odkażających, w szczególności dla szpitali i innych instytucji państwowych. Na domiar złego masowa produkcja zaskoczyła również producentów opakowań, którzy nie byli w stanie sprostać wymaganiom rynku. Te wszystkie problemy dla klientów zauważalne były w postaci pustych półek, w miejscach gdzie do tej pory stały mydła, żele dezynfekujące i środki czyszczące. W celu zapewnienia wszystkim dostępu do produktów odkażających zdecydowano się na skrócenie ścieżki rejestracji produktów biobójczych, co również przyśpieszyło tempo produkcji. Już pod koniec 2020 roku rynek się nasycił. Obecnie aż 70% producentów deklaruje problemy ze sprzedażą gotowych produktów do dezynfekcji, a w kwestii deklaracji dla środków dezynfekujących/odkażających/antybakteryjnych wprowadzone zostały nowe regulacje.



Początkowo z prawnego punktu żele antybakteryjne mogły być wprowadzone pod dwiema postaciami; jako produkt:

  • kosmetyczny

  • biobójczy

Wytyczne odnośnie żeli antybakteryjnych

Zasadnicza różnica między nimi jest w pierwszorzędnym działaniu, zastosowaniu oraz różnorodnej procedurze rejestracyjnej i dokumentacji. Kosmetyk głównie powinien służyć do odświeżania, mycia, nawilżania, pielęgnacji, jako drugorzędne może być działanie antybakteryjne. Natomiast produkty biobójcze w pierwszej linii wykazują działanie bakteriobójcze, grzybobójcze, dezynfekujące. Poza ich zastosowaniem do rąk, używane są do czyszczenia powierzchni i urządzeń. Często na opakowaniu produktów biobójczych możemy zobaczyć informację jaki % mikroorganizmów zostanie uśmiercony po jego użyciu oraz numer „biocydowej” rejestracji. Hasła marketingowe zarezerwowane dla produktów biobójczych to: działanie dezynfekujące, bakteriobójcze, wirusobójcze, grzybobójcze czy odkażające.


Podobny skład, zbliżona komunikacja marketingowa często wprowadza konsumenta w zakłopotanie i nie wie z jaką grupą docelową ma do czynienia. Fakt, ten również nie umknął Komisji Europejskiej, która postanowiła jednoznacznie rozgraniczyć te produkty i zgodnie z najnowszymi wymogami na produktach kosmetycznych (pomimo, iż mogą wykazywać działanie antybakteryjne) nie można deklarować:

  • zawartości % alkoholu (pamiętajmy, że sama zawartość alkoholu, nie definiuje nam skuteczności danego produktu, ważny jest sposób użycia i czas wcierania)

  • Brak jakichkolwiek symboli i grafik, które mogłyby nawiązywać do drobnoustrojów, działania biobójczego czy medycznego

  • Hasła typu: zabija, antybakteryjność, anty-Covid, bakterie itp

  • Odniesienia lub aluzje do pandemii, infekcji, dezynfekcji itp



Nowe wytyczne wchodzą w życie 1 kwietnia 2021 roku. Tak szybki termin budził duży niepokój wśród producentów o los obecnych już produktów na rynku. Jeśli po tej dacie spotkacie jeszcze kosmetyk z hasłami antybakteryjny, zabija wirusy i nie będzie on zarejestrowany jako produkt biobójczy to spokojnie nikt Was nie oszukał. GIS przychylił się do apelu Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego i produkty wprowadzone na rynek przed 01.04.2021 mogą pozostać na rynku do momentu wyprzedania się zapasów.


Różnice pomiędzy produktem kosmetycznym a biobójczym






Comments


IMG_20190815_180154.jpg
IMG_0826.JPG

Cieszymy się, że do nas zajrzałeś!

Kosmos W Słoiczku powstał, aby odkryć przed Wami kosmetyczne tajemnice i przybliżyć tajniki branży chemicznej.

Z bólem serca patrzymy na propagowanie nierzetelnych informacji o surowcach czy gotowych produktach.

Naszą ideą jest kompetentne propagowanie wiedzy w przystępny sposób. 

 

Zachęcamy do odkrycia naszego „kosmicznego” świata ! :)

Bądź z nami na bieżąco

Dziękujemy

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
bottom of page